Ontwikkeling wijnmarkt

Uit weekjournaal wijn

Welke wijnen zijn populair in de supermarkt en slijterij en welke trends kunnen we waarnemen? (samengevat een aantal wetenswaardigheden)

Minder rode wijn, meer wit, rosé, mousserend, biologisch en alcoholvrij. Italië wint aan populariteit, terwijl Frankrijk in volume daalt (Bron Deltawines)

In 2023 zijn in Nederland bijna 265 miljoen flessen wijn verkocht in supermarkten met een totaal omzet van 1,1 miljard euro.

Alcoholvrije, biologische en mousserende wijnen zijn in 2023 nog populairder geworden. Het supermarktmarkt aandeel van rode wijn daalt juist de laatste jaren: van 36,3% in 2019 naar 31,0% in 2023.

In 2023 staat Italië op de tweede plaats in populariteit, vooral door de opkomst van Pinot Grigio, terwijl Frankrijk, nog steeds op de eerste plaats, een duidelijke afname ziet. Slechts 1 op de 5 verkochte flessen wijn in de supermarkt is nog maar van Franse oorsprong terwijl tientallen jaren geleden nog 1 op de 5 flessen wijn juist niét uit Frankrijk afkomstig was.

Met dank aan het wijnjournaal

Italië is in volume nu al groter dan Frankrijk

De Nederlandse wijndrinker dronk graag wijnen uit de Nieuwe Wereld (o.a. Chili, Zuid – Afrika, Australië), nu zien we juist dat er weer vaker gekozen wordt voor wijn uit Europa. Dat Italië hele goede wijnen heeft, wisten wij natuurlijk al. Maar prachtig dat dit nu ook erkend wordt door de consument. Tijd om te vieren met een heerlijk glas b.v. Greco Di Tufo Spumante, Methodo classico. Met mineralen van de Vesuvius en zonder toevoegingen. Biologisch geteeld, zoals vele wijnboeren dat doen. Zonder certificaat (Na lang aandringen van de importeur is een wijn gecertificeerd 🙂

Gewoon kwaliteit, omdat de hele familie er ook van drinkt en toevoegen van chemicaliën in de landbouw nog niet overal is doorgedrongen – mensen ook erg tegen de borst stuit. Pas binnen en alleen de prijs is te zien op de nieuwe website Bio-wijn.nl