Brunello regio in subzones?

Italië – Onenigheid in Brunello over subzones

Binnen de gelederen van de DOCG Brunello di Montalcino is discussie ontstaan over de wenselijkheid van het invoeren van subzones. Die zouden consumenten moeten helpen om de onderlinge verschillen tussen wijnen beter te begrijpen. Voorstanders vinden dat het moment nu gekomen is omdat de Italiaanse overheid subsidie beschikbaar stelt voor het in kaart brengen van zulke subzones. Op basis van microterroir zouden er daarvan zo’n 20 te onderscheiden zijn. Tot nu worden in Montalcino alleen wijnen uit een bepaalde wijngaard (single vineyard) onderscheiden met de term ‘vigna’. Een bijkomend voordeel van zonering zou zijn dat bezoekers beter de weg kunnen vinden in de wijngaarden. De overheid heeft namelijk binnen de provincie Siena alle wegwijzers weggehaald die naar wijnbedrijven verwezen. Ze zorgden voor te veel ongelukken! Tegenstanders voeren aan dat zonering te makkelijk voorbijgaat aan hoogteverschillen en wijzen er verder op dat veel Brunello’s assemblages zijn van diverse percelen in diverse zones omdat dit tot completere wijnen leidt. Wordt ongetwijfeld vervolgd. bron: productschap wijn.

N.B. Op de beurs in Dusseldorf dit keer een Brunello geproefd van  € 22.50 voor de importeur die minder was dan een 80% sangiovese grosso en cabernet blend met twee jaar houtlagering die ik kan verkopen voor € 8,90 incl. btw aan de eindconsument. Het moet niet gekker worden. Op de VinItaly enkele jaren geleden 40 Brunello’s geproefd en toen viel me al op dat er een gigantisch verschil in kwaliteit van de Brunello bestaat. Degene die ik uitkoos als beste, bleek net door Parker met 97 punten bekroond en werd het jaar erop ook de tot beste Brunello uitgeroepen (casanova di Neri) echter de prijs voor de importeur werd van €24 opgehoogd naar € 75 Dat is de waan van de dag. Gelukkig heb ik mijn bescheiden wijnhuis met een geweldige niet Brunello (want niet 100% Sangiovese) tegen een geweldige prijs, die boven veel Brunello’s uitspringt als het om smaak gaat en niet om ego’s en marketing.

Ed Baten Gastronoom sommelier / www.pura/passione.nl